Imec heeft deze week de nieuwe Digimeter cijfers voor Vlaanderen bekend gemaakt. Hoeveel Vlamingen hebben een smartphone op zak, en wat doen ze er mee? Hoe populair zijn Netflix en Spotify in Vlaanderen? Sinds 2009 brengt imec.digimeter de trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart, en werpt het een licht op de attitudes en verwachtingen tegenover nieuwe technologieën. De resultaten en bevindingen zijn gebaseerd op een bevraging bij 2.754 Vlamingen van minstens 16 jaar.

Het volledige rapport kan je hieronder downloaden en is een aanrader om volledig door te nemen. De opvallendste bevindingen hebben we hier gebundeld.

1. Smartphone gebruik stijgt opvallend bij 65-plussers

Een zeer opvallende trend in 2019 is de sterke stijging van het aandeel smartphone bij 65-plussers. Waar in 2018 iets meer dan de helft van de 65-plussers (52%) een smartphone had, heeft nu bijna driekwart een smartphone ter beschikking (73%).

En daarmee heeft nu 90% van de Vlamingen een smartphone, een stijging van maar liefst 9% ten opzichte van 2018.

65-plussers-smartphone

2. Facebook blijft de populairste

Facebook blijft het populairste social media platform in België. 78% van de Vlamingen mag tot de actieve gebruikers gerekend worden, waar dat in 2018 nog 74% was. Ook hier wordt de groei toegeschreven aan een actiever gebruik binnen de groep van de 65-plussers. In deze groep stijgt het gebruik van Facebook met 15% in vergelijking met 2018.

In de groep 35 tot 44 jarigen stelt de Digimeter wel voor het tweede jaar op rij een daling in het gebruik van Facebook (-11% ten opzichte van 2017).

Ook Instagram groeit in Vlaanderen: het platform gaat van 37% naar 44% actieve gebruikers.

facebook-instagram

3. Tik Tok breekt (nog) niet door

Hoewel Tik Tok de grote hype lijkt te zijn, kan het platform slechts 3% van de Vlamingen bekoren. En de groep 16 tot 24 jarigen.

Zeer opvallend is de terugkeer van Snapchat. In 2019 stijgt het dagelijkse gebruik opnieuw van 39% naar 48%.

Beide netwerken worden nauwelijks gebruikt bij 25-plussers, en bij de interpretatie van de cijfers moet ook rekening gehouden met de bevraging van de Digimeter: die begint pas vanaf 16 jaar.

socialemedia

4. Lineair tv kijken blijft afnemen

Lineair tv kijken, ofwel live televisie kijken, zakt onder de 50%. Nog maar 47% van de Vlamingen kijkt elke dag lineair televisie. Bij de jongeren ligt dat percentage het laagst: nog 24% van de 16 tot 24 jarigen kijkt elke dag lineair. Maar ook bij de 65-plussers kijkt nog slechts 69% elke dag lineair.

Waar kijkt de Vlaming dan wel?

  • 24% van de Vlamingen kijkt dagelijks YouTube
  • 17% van de Vlamingen kijkt dagelijks Netflix
  • 43% van de Vlamingen kijkt dagelijks via sociale media (Facebook, Twitter en Instagram)

Het kabelabonnement lijdt voorlopig amper onder dit kijkgedrag. Slechts 6% van de Vlamingen zegt ook effectief het kabelabonnement op. 25-34 jarigen doen dat het vaakst (15%).

videostreaming

5. Podcasts winnen aan populariteit (in jongere doelgroepen)

In vergelijking met 2018 is het concept van een podcast bekender geworden bij de Vlaming. In 2018 had 29% geen idee wat een podcast was, in 2019 was dat nog maar 21% meer. Toch zegt 43% nog nooit naar een podcast te hebben geluisterd.

De mensen die wel naar podcasts luisteren, zijn meestal jonger dan 35 jaar. 20% van de 16-24-jarigen luisteren minstens maandelijks naar een podcast, bij 25-34 jarigen is dat zelfs 23%.

podcasts

6. Streamingdiensten populair bij min 35-jarigen

Digimeter bevraagde niet alle streamingdiensten, maar berekende wel dat 40% van de Vlamingen Netflix gebruikt, en 37% muziek streamt via Spotify. Dat de percentages het hoogst liggen bij de leeftijdsgroep 16-34 jaar, zal je niet verbazen. Ter vergelijking: Spotify zat in 2018 nog op 30%, Netflix zat op 33% toen.

Deze streamingdiensten zijn daarmee voorbije de zogenaamde ‘kritische drempel’ voor de doorgroei van innovatie.

kritische-drempel